Sudah menjadi lumrah, lumrah yang pelik, ada beberapa tempat di Mesir ini yang menjadi favourite kepada orang Melayu kita dan sesetengah tempat yang lain pula menjadi favourite kepada pelancong-pelancong Mat Saleh.
Contohnya, Mat Saleh tak pandang sangat Masjid Al-Azhar walaupun ia masjid negara. Tapi orang Melayu berpusu-pusu pergi. Sebaliknya, kalau disebut Islamic Cairo atau Jalan Al-Mu'iz Lideenillah yang kaya dengan khazanah, orang Melayu nescaya terlopong dan ternganga terpinga-pinga. Tapi Mat Saleh berpusu-pusu pergi.
Begitulah juga nasib Masjid Ahmad Ibnu Tulun. Kalau kita selak dan belek buku liburan tak banyak liputan pasal Masjid Azhar tapi kalau Masjid Ibnu Tulun sampai berlaman-laman. Malah dikata, kalau tak sempat nak ke monumen Islam mana-mana, ke masjid ini pun cukuplah.
Masjid terbesar di Mesir ini mendapat reputasi buruk dari bibir-bibir Melayu yang mengatakan ia dibina demi mengeteng atau menandingi Masjid Sayyida Zaynab yang berdekatan. Padahal ia siap bina pada 879 sedangkan binaan paling awal Masjid Sayyida Zaynab dikesan pada tahun 1154 seiring dengan pembinaan Masjid Hussein.
Ahmad ibnu Tulun juga mendapat imej buruk sebagai pemerintah kuku besi walaupun kononnya beliau yang memulakan budaya Maidah Rahman di bulan Ramadan -atau mungkin orang tertukar dengan Khalifah Al-Hakim Bi Amrillah?
Contohnya, Mat Saleh tak pandang sangat Masjid Al-Azhar walaupun ia masjid negara. Tapi orang Melayu berpusu-pusu pergi. Sebaliknya, kalau disebut Islamic Cairo atau Jalan Al-Mu'iz Lideenillah yang kaya dengan khazanah, orang Melayu nescaya terlopong dan ternganga terpinga-pinga. Tapi Mat Saleh berpusu-pusu pergi.
Begitulah juga nasib Masjid Ahmad Ibnu Tulun. Kalau kita selak dan belek buku liburan tak banyak liputan pasal Masjid Azhar tapi kalau Masjid Ibnu Tulun sampai berlaman-laman. Malah dikata, kalau tak sempat nak ke monumen Islam mana-mana, ke masjid ini pun cukuplah.
Masjid terbesar di Mesir ini mendapat reputasi buruk dari bibir-bibir Melayu yang mengatakan ia dibina demi mengeteng atau menandingi Masjid Sayyida Zaynab yang berdekatan. Padahal ia siap bina pada 879 sedangkan binaan paling awal Masjid Sayyida Zaynab dikesan pada tahun 1154 seiring dengan pembinaan Masjid Hussein.
Ahmad ibnu Tulun juga mendapat imej buruk sebagai pemerintah kuku besi walaupun kononnya beliau yang memulakan budaya Maidah Rahman di bulan Ramadan -atau mungkin orang tertukar dengan Khalifah Al-Hakim Bi Amrillah?
Post a Comment